Værdigrundlag
Værdigrundlag
Vores friskole er en friskole, der gennem en nutidig tolkning af Grundtvigs og Kolds skoletanker har som mål at skabe et lærende, trygt og socialt skolemiljø gennem et nært samarbejde mellem hjem og skole.
Vi arbejder ud fra en målsætning om at udvikle vores elever til hele mennesker via demokratisk dannelse.
Derfor har hverdagen for alle skolens elever, lærere, pædagoger og øvrige medarbejdere omdrejningspunkt i nogle konkrete værdier.

Vi arbejder ud fra følgende værdigrundlag
Personlig dannelse
Vores vigtigste opgave er at fremme børnenes alsidige personlige udvikling. Vi er anerkendende og tydelige og vægter respekt og ansvar i forhold til hinanden, omgivelserne og samfundet højt. Børn skal have rum og mulighed for at udvikle sig personligt, socialt og fagligt gennem:
- måden, vi er sammen på
- måden, vil taler til og om hinanden
- vores forventninger til hinanden
- det ansvar, vi giver hinanden
Faglighed
En del af skolens fundament er høj faglighed, hvor børnene:
- mødes af lærere, der har klare forventninger til deres faglige udvikling
- mødes af lærere med stort fagligt engagement og indsigt, som giver børnene de bedste muligheder for læring
- tydeligt kan se de faglige mål for de enkelte fag, så de selv kan tage aktivt medansvar
- opbygger kompetencer ud fra egne forudsætninger
- har mulighed for indlevelse, hvor deres fantasi og nysgerrighed kommer i spil
- oplever at de praktisk-musiske elementer er en naturlig del af det faglige univers, og at de bliver udfordret kreativt på et fagligt grundlag
Helhed
Vi er optaget af, at skoledagen hænger sammen, så børn og voksne oplever den som en helhed, – oplever den som sammenhængende, både strukturelt og indholdsmæssigt.
Børnene oplever en rolig skoledag, hvor er der en dagsrytme og genkendelige elementer, som morgensang, læsebånd, den gode fortælling og motion.
Læring
Vi er optaget af skabe et legende, lærende univers, hvor børnene:
- er glade og trygge ved hinanden og ved lærerne
- oplever glæden ved at lære på egen hånd og i samspil med hinanden
- oplever, at det de lærer giver mening
- oplever succeser på egen hånd og i grupper
- tager ansvar og styrker sit selvværd og selvtillid
- har mulighed for sammenhængende fordybelse og refleksion
- begejstres til at arbejde videre, holde fast og blive ved
- har mulighed for indlevelse, hvor deres fantasi og nysgerrighed kommer i spil
- mærker, at aktiv deltagelse og refleksion er en naturlig forudsætning for egen læring
Tryghed og trivsel
På vores skole er tryghed og trivsel fundamentet for al læring. Faste rutiner og antimobning er centralt ligesom tryghed, omsorg og anerkendelse. Vi går op i at forskelligheden både accepteres og respekteres, både for enkelte og for fællesskabets skyld.
Se mere under fanebladet “Undervisning”.
Fællesskab
Vores fællesskab bygger på:
- gensidige forventninger
- ejerskab
- samhørighed
- stolthed
- ansvar