Udendørs undervisning

Mange læringsrum

Vi lærer bedst, hvis flere kanaler kommer i brug. Bevægelse er vigtig og det er den også for indlæringen.

Grib og begrib!

Ude hos os er vi så heldige, at skolen ligger på en fantastisk grund, med masser af plads omkring os.

På skolens område har vi etableret et område, vi kalder udeskolen. Området er på cirka 360 kvm2 og ligger placeret i udkanten af skolens grund. Her får græsset lov at gro og rammerne for undervisningen kan udvides. I midten af området er der placeret en bålplads, og selve grunden er markeret med et flettet pilehegn, som eleverne selv har sat op. Vi har desuden et overdækket udendørs klasselokale i skolegården, hvor der er opsat en stor kridttavle samt borde/bænkesæt.

Hvorfor vil vi også være udenfor?

Formålet med at flytte undervisningen ud i ovenstående områder er at give lærerne mulighed for at kunne undervise uden for det klassiske klasselokale og starte større eller mindre projekter, som kræver plads og som kræver tilladelse til at ændre på omgivelserne. Her går man bare i gang. Eleverne får muligheden for bruge hele kroppen i undervisningen, når der fx skal etableres en køkkenhave eller graves en voldgrav, spilles stratego eller laves hentediktat.

Udendørs undervisning giver eleverne chancen for at inddrage flere sanser, og de får derigennem personlige og konkrete erfaringer med undervisningen.

I området udeskolen er der blandt andet etableret køkkenhave, plantet pil, gravet små vandløb, lavet bålmad, sat plantekasser og lavet arkæologiske udgravninger.

Skolen råder over skovle, spade, river, spande, trillebøre, økser, save og meget andet. Alt udstyret er samlet i et skur nær udeskolen.